Gebitsverzorging bij hond, kat en konijn

Bij de jaarlijkse check-up van uw huisdier zal de dierenarts het gebit van uw hond/kat/konijn nakijken. Preventieve zorg voor de tanden is immers even belangrijk voor u als voor uw huisdier.

Hond en kat

Tandaandoeningen zijn één van de meest pijnlijke aandoeningen die een hond of kat kan hebben. Daarom is het belangrijk van tijd tot tijd de tanden van uw hond/kat te laten reinigen. Niet laten reinigen van de tanden betekent immers pijnlijke tand- en tandvleesontstekingen die uiteindelijk leiden tot het uitvallen van de tanden. Nog erger is dat de bacteriën die deel uitmaken van de ontsteking ook in het bloed terecht kunnen komen en zo ontstekingen kunnen veroorzaken ter hoogte van hart, lever en nieren. De ingeademde kiemen kunnen op zich dan weer nestelen ter hoogte van de bovenste luchtwegen en een ongemakkelijke hoest veroorzaken.

Om uw huisdier van dit ongemak te sparen is het belangrijk om eventueel aanwezige tandvleesontstekingen op te merken via de volgende symptomen:

• een slechte adem
  • tandvlees dat gemakkelijk gaat bloeden
  • een bruine aanslag op de tanden en rood tandvlees op de overgang van tand naar tandvlees
  • uw hond/kat heeft pijn tijdens het kauwen en gaat daardoor ofwel beginnen met éénzijdig kauwen, of gaat gewoon minder eten tot zelfs stoppen met eten omdat het te pijnlijk is

Vanaf uw hond/kat kampt met problemen ter hoogte van het gebit kunnen gebitsverzorgende snoepjes/voer en/of producten tegen een slechte adem niet meer baten. Er moet op dit moment echter handmatig worden ingegrepen door de dierenarts door middel van een gebitsreiniging met eventueel als nodig zelfs extractie van de aangetaste tanden. Voor deze behandeling gaan de patiënten onder een lichte narcose om de tandreiniging mogelijk te maken. Pas op het moment van reiniging kan met nauwkeurigheid gekeken worden of er tanden moeten getrokken worden of niet.

Voor detartratie

Na detartratie

U kan bij uw dierenarts wel informeren naar producten die preventief werken wanneer uw huisdier een gezond gebit bezit. Deze producten zullen ook aangeraden worden na een gebitsreiniging om snelle terugkeer van de bruine tandaanslag tegen te gaan. Onder deze preventief werkende producten verstaan we:

• voeders die het vormen van tandplaque tegengaan zoals Hills t/d (beschikbaar voor hond en kat)
  • poetsen van de tanden met een speciale borstel en tandpasta (tandpasta voor mensen is immers NIET te gebruiken voor huisdieren)
  • kauwstrips die het vormen van tandplaque voorkomen zoals de kauwstrips van orozyme (zijn verkrijgbaar voor honden in small/medium en large)
  • vetaquadent om de vorming van tandplaque te voorkomen en uw huisdier een frisse adem verzorgen

Konijn

Het nakijken van de tanden van uw konijn tijdens de jaarlijkse check-up is zeer belangrijk. De tanden van een konijn stoppen immers nooit met groeien.

Bij een correct dieet (veel groenvoer/hooi en een minimum aan korrels) en een goed gebit (normale stand van tanden) is er een mooi evenwicht tussen de groei van de tanden en het afslijten van de tanden. Wanneer uw konijn echter een ongeschikt dieet voorgeschoteld krijgt en/of een abnormale stand heeft van de tanden dan zal dit evenwicht verdwijnen en zullen de tanden trager afslijten dan dat ze doorgroeien. Dit kan voor zeer pijnlijke situaties zorgen waarbij het konijn zal stoppen met eten. U kan de lengte en stand van de snijtanden zelf nakijken door de lippen van het konijn wat naar boven en onder te trekken. Om de toestand van de kiezen na te gaan is er echter een bezoek bij de dierenarts vereist die met een otoscoop in de mond zal kijken.

De tandwortels van een konijn kunnen ook voor problemen gaan zorgen. Deze kunnen echter enkel gediagnosticeerd worden via een radiografie van het hoofdje van het konijn.

Belangrijke tip: een konijn dat stopt met eten is in levensgevaar. Wacht daarom niet om een bezoek aan de dierenarts te brengen wanneer uw konijn stopt met eten.